Thursday, May 27, 2010

Mohd Dhuha




Ada satu cerita yg nak aq kongsikan sediki tentang cerita Mohd Dhuha ni.Dengar ek
Alkisah dtglah si kancil dtg beramai-ramai menghadap Sultan Firaun....Tayyib....(bley smbg dialog seterusnya sendiri)hehe.

Nak dijadikan cerita r,aq blk kampung arwah mak aq kat Kg Dulang Laut,Rengit,Johor.Pd waktu mlm,lps solat isyak berjamaah dengan Pak ndak aq kat surau,aq menonton rancangan ASTRO OASIS (aq tgk sorang je coz family Pak Ndak aq tdoq awal).so ntah mcm mane ada cerita ttg Mohd Dhuha.sepangjang hidup aq ni,xpernah lg jumpa org nama Mohd Dhuha,menyebabkan aq tertarik menontonnya.

Mohd Dhuha ni adalah merupakan seorang murid darjah 2 yg belajar kat sekolah kampung je.Tp yg menariknya ttg Mohd Dhuha ni adalah seorang pelajar yang berakhlak mulia terutamnya dr segi menghormati ibu bapa dan guru2 sekolah.Cuma mslh dia adlh dia xbrp minat dgn matapelajaran lain kecuali Pendidikan Agama.Kalau waktu matapelajaran maematik,dia xmsk tp abis sesi matapelajaran matematik,matapelajaran Agama akn menyusul n automatik dia akn msk ke kelas tersebut.Cikgu agama dia ni seorang guru lelaki yg tegas n agak berumur sedikit.

Nak diringkaskan cerita,satu ari dia terperasan cikgu dia menunaikan solat Dhuha,n dia amek wuduk n ikut ustaz dia solat dhuha.tp abis solat dhuha,dia akn cabut lari coz takut kena mrh. Satu ari tu,Mohd Dhuha ni solat dhuha jd makmum,n abis solat dia mengaminkan doa solat dhuha,dan serta merta dia menangis menyebabkan Cikgu dia terkejut...

Keluarga Mohd Dhuha ni adalah keluarga yg miskin dan susah dan beliau merupakan anak tunggal dalam keluarganya.Tp ayahnya seorang tok siak di surau kampungnya.Secara x lgsg,Mohd Dhuha ni dpt didikan agama secara lgsg dr ayahnya.Ada satu babak yg menyentuh hati kawe ni,babak yg mana, pada satu ari Mohd Dhuha ni blk umah dalam keadaan baju sekolah yg kotor dan kepala berdarah coz ditolak ke dlam
sawah oleh kwn dia.Kwn dia xpuas hati coz Mohd Dhuha ni x kasi join dia ponteng kelas Matematik utk solat dhuha(Mohd Dhuha dpt kebenaran uk solat Dhuha dgn guru Agamanya setelah mendpt izin guru besar sekolah dia).Ayah mohd Dhuha yg lihat keadaan anaknya yg blk dlm keadaan kotor,terus marah.Pada ketika itu kwn Mohd Dhuha yg menolak beliau ke dlm sawah td dtg ke umah Mohd Dhuha bersama ayahnya. Setelah ditanya dan dijwb oleh Mohd Dhuha situasi yg sebenar,dengan serta merta ayahnya mtk maaf kpd Mohd Dhuha.(tiba2 hati aq jd sebak coz seorang ayah mtak maaf dgn anaknya coz terus mrh Mohd Dhuha tanpa usul periksa).huhu.

Satu hari,Cikgu Agama beliau ingin dtg ke tumah dia utk mengajar subjek2 matapelajaran yg lemah n tiba2 MOhd Dhuha dilanggar oleh lori (Mohd Dhuha naik basikal) dan mati serta merta dan di akhiri oleh tangisan Guru Agamanya...

P/s:walaupun cerita ni adlh cerita lama tp penuh dengan mesej cthnya menghormati guru n ibu bapa serta kepentingan solat Dhuha utk setiap org islam.
Moga2 kita diberi kesempatan masa utk tunaikan solat Dhuha walaupun sesibuk manapun (terutama diriku sendiri).


Drp Abu Hurairah, Sabda Nabi saw,

"Telah berpesan kepadaku temanku (Rasulullah saw) tiga macam pesanan: Puasa 3 hari setiap bulan, sembahyang dhuha 2 rakaat dan sembahyang witir sebelum tidur" (riwayat Bukhari & Muslim)

p/s :Bersama-sama kita beramal dan renung-renungkan.ameen

Cinta Sejati




Cinta lelaki selalunya manis
Cinta lelaki sukar meminta maaf
Cinta lelaki mudah diagih-agihkan
Cinta lelaki susah dipamerkan

Cinta wanita selalunya pahit
Cinta wanita selalunya kudus
Setia dan romantis
Cinta wanita sanggup terseksa
Jika terdera
Bila dipujuk mudah lupa

Cinta sejati tak bertambah dengan kebaikan
Cinta sejati tak bertambah dengan kekayaan
Cinta sejati tak berkurang dengan keburukan
Cinta sejati tak berkurang dengan kemiskinan
Cinta sejati tak pernah terancam
Cinta sejati tak pernah curiga
Tapi
Selalu berwaspada
Selalu bersangka baik
Selau bermaaf-maafan
Tanpa perlu dipohon


Cinta sejati tanpa bersyarat
Kalau bersyarat tak kekal lama
Cinta sejati tidak pohon dibalas
Kerana
Semua itu tak kekal lama
Cinta sejati pertimbangan adil
Cinta sejati mendidik anak berjiwa Nabi
Cinta sejati semakin tua semakin sayang

Apa rahsia cinta sejati?
Agama dijunjung
Syariat disanjung
Pasaknya iman
Ketetapan hanya pada Tuhan Rabbul Izzati

Berjalan,lihat dan fikir

Memang menjadi kebiasaan aq utk merayau-rayau kat kg apabila balik bercuti umpama mcm ketua kg melihat perkembangan semasa dikampungnya....