Wednesday, November 15, 2017

Pendidikan Kewangan




1)Sejak bermula zaman persekolahan kita di didik untuk membelanjakan wang yang diberikan oleh ibu bapa kita. Ada baki baru simpan.😀

2)Sikap tersebut dibawa-bawa  sehingga ke alam pekerjaan.

3)Ketika itu, barulah kita sedar kita tiada simpanan yang mencukupi ditambah hutang yang banyak.

4)Kita terpaksa menstruktur semula kewangan kita termasuklah bekerja separuh masa seperti berniaga burger,menjadi agen takaful, agen unit amanah dan lain-lain lagi bagi membayar hutang.

5)Barulah kita sedar bahawa pendidikan Kewangan itu sepatutunya bermula daripada rumah iaitu di mulakan dengan ibu bapa dengan mengamalkan disiplin menyimpan sebahagian wang saku persekolahan sebelum mula di belanjakan.


6) Maka kalau kita mahu negara yang mempunyai tadbir urus yang bagus seperti firman Allah di dalam  Al-Quran ianya adalah bermula daripada seorang individu :


“Sesungguhnya bagi kaum saba’ ada tanda(kekuasaan Tuhan) ditempat kediaman mereka yaitu dua buah kebun disebelah kanan dan sebelah kiri. (kepada mereka dikatakan): “Makanlah olehmu dari rezki yang (dianugerahkan) Tuhanmu dan bersyukurlah kamu kepadanya. (Negerimu) adalah Negeri yang baik dan (Tuhanmu) adalah Tuhan yang Maha Pengampun” (QS: Saba’:15)


7. Semoga Allah membantu kita menguruskan kewangan  berdasarkan ilmu-Nya melalui orang-orang yang tahu.(bertanyalah kepada yang tahu kalau kita tidak tahu).








No comments:

Post a Comment

Pendidikan Kewangan

1)Sejak bermula zaman persekolahan kita di didik untuk membelanjakan wang yang diberikan oleh ibu bapa kita. Ada baki baru simpan.😀 2)...