Sunday, April 17, 2011

Berjalan,lihat dan fikir





Memang menjadi kebiasaan aq utk merayau-rayau kat kg apabila balik bercuti umpama mcm ketua kg melihat perkembangan semasa dikampungnya.hehe.Nak dijadikan cerita,ada satu bahagian di kg aq yg xpernah aq merayau,iaitu bahagian tanah rezab kerajaan yg terletak lebih kurang 10km dari rumah aq.tempat tu dgn laut.so nak diringkas citer,tanah rezab tu kerajaan nak beri kat org kg masa pilihanraya umum yg lalu.so berduyun-duyun la penduduk kg n sekitarnya memohon kat pejabat tanah.lepas tu ada temuduga.ada la 3 tahun pastu kerajaan beri tanah kat org yg berjaya dalam temuduga n berlaku la proses mengundi utk tahu kedudukan tanahnya.Sebenarnya ada penduduk kg yg dah usahakan tanah tu tanpa keizinan kerajaan.mereka tanam kelapa sawit.so penduduk yg dah tanam kelapa sawit,ada yg terkilan kerana xdpt bahagian tanah.disebabkan perkara tu,tanpa memikirkan tindakkan bodoh mereka,mereka bakar tanaman sawit.Atas sebab apa mereka bakar?mereka bakar coz tuan tanah yg baru xnak byr sedikit wang atas usaha mereka membersih dan menanam kelapa sawit.Ni la sikap org yg xpernah rasa bersyukur dan tabah menghadapi ujian hidup.Maka nikmat Tuhanmu yg manakah hendak kamu dustakan? (55:13)

Friday, March 18, 2011

TAZKIRAH : SUAMI JANGAN LALAI DARI TANGGUNGJAWAB

Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari Neraka yang bahan-bahan bakarannya: Manusia dan batu (berhala); Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar (layanannya); mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan.
(At-Tahrim : ayat 6 )

Kemampuan sesorang itu memimpin diri dan ahli keluarganya ke jalan yang benar akan dapat mengelakkan dirinya dari kebinasaan (terjun ke dalam neraka). Jadi, kalau dia dapat mengelakkan dirinya dan ahli keluarganya dari terjun ke neraka, maka itulah bukti cintanya yang sebenar. Allah swt. telah berfirman dalam surah at-Tahrim yang maksudnya:

Allah swt menyuruh kita memelihara diri kita mentaati segala peraturan Allah yang telah diperintahkan samada perintah-perintah yang berbentuk fardhu ain, fardhu kifayah, sunat-sunat Muakkad dan Ghair Muakkad. Inilah bentuk-bentuk perintah Allah yang mesti kita taati dan patuhi. Semua amalan perintah ini hendaklah kita lakukan dengan ikhlas dan jujur dengan niat semata-mata kerana Allah dan bukan lain dari Allah.

Maksud 'Peliharalah diri kamu' itu bukan sahaja sekadar mentaati segala perintah Allah tetapi juga adalah menjauhi segala larangan Allah kepada diri kita seperti dosa-dosa besar, dosa-dosa kecil dan juga larangan yang mendatangkan makruh. Contoh-contah dosa besar seperti berzina, minum arak, makan riba, mencuri dan lain-lain. Manakala dosa-dosa kecil seperti melihat sesuatu yang diharamkan oleh Allah atau bergaul lelaki perempuan yang diharamkan oleh Allah dan sebagainya. Dalam perkara makruh juga perlulah dielakkan kalau kita hendak memelihara diri daripada seksa api neraka.

Allah swt. maksudkan 'Ahli keluarga kamu' itu ialah, isteri-isteri kita, anak-anak, orang-orang gaji dan sesiapa saja yang di dalam jagaan kita. Tanggungjawab kita kepada ahli keluarga ialah menjaga, mendidik, mengajar dan memimpin mereka dalam melakukan perkara-perkara sepertimana yang Allah tanggungjawab pada diri kita sendiri. perlulah disuruh anak isteri melakukan perkara-perkara yang berbentuk fardhu ain, fardhu kifayah dan perkara-perkara sunat yang lain. Wajib pula menghalang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah seperti berzina, mencuri, dedah aurat, mengumpat, hasad dengki, takbur, riak dan lain-lain lagi.

Jelaslah di sini bahawa peringatan Allah dalam memelihara diri lita bukanlah terhad kepada diri kita sahaja, ia adalah meliputi seluruh keluarga kita serta mereka-mereka yang berada di dalam jagaan dan keluarga kita. Kalau kita tidak memimpin dan mendidik ahli keluarga kita, kita masih lagi belum terlepas dari seksaan api neraka. Kerana Allah telah perintahkan, "peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu."

Sesungguhnya seorang hamba Allah itu diperhatikan di hadapan mizan atau neraca atau timbangan di hari kiamat nanti sedangkan bagi seseorang itu mempunyai amalan yang banyak seperti gunung besarnya. Tetapi setelah ditanya tentang bagaimana ia mengendalikan ahli keluarganya dan bagaimana ia mengusahakan harta yang didapati iaitu dari mana ia mendapatnya dan ke mana ia belanjakan. Setelah ditanya semunya sehingga habis semua amalannya yang banyak itu dan yang tinggal hanyalah dosa-dosanya sahaja.

Daripada hadis Rasulullah saw yang menunjukkan bagaimana amalan seseorang itu walau sebesar manapun akan hapus disebabkan ia tidak melaksanakan tanggungjawabnya terhadap isteri dan anak-anaknya dan semua mereka yang berada di dalam jagaannya, maka berkatalah malaikat, bahawa inilah orangnya yang telah menghapuskan semua amalan kebajikan oleh ahli-ahlinya dan anak-anaknya semasa di dalam dunia.

Adalah diriwayatkan oleh setengah-setengah ulama bahawa sesungguhnya pertama-tama yang bergantung kepada seseorang lelaki itu ialah isteri dan anak-anaknya. Maka, memberhentikan akan dia itu oleh mereka di hadapan Allah dan berkata mereka itu kepada Allah, 'Wahai Allah! Ambil olehmu bagi kami dengan hakmu daripada lelaki ini. Iaitu selesaikan dulu hak kami dan kewajipan lelaki ini terhadap kami, sebab ia tidak mengajar kepada kami suatu hukum pun. Lelaki ini tidak menunjuk ajar kepada kami tentang hukum-hukum syariat dan hukum-hukum agama yang telah Engkau turunkan ke dunia. Oleh itu kami sekarang hendak menuntut hak kami. Kerana dialah kami jahil. Kami tidak kenal apa-apa melainkan makan minum dan rumahtangga kami sahaja. Hati kami gelap dan akal kami pun gelap dan hati kami juga buta. Dan lelaki ini telah memberi kami makanan daripada harta-harta yang haram. Dia menerima harta riba dan rasuah dan diberinya kami makan. Dia membeli barang-barang najis dan menyuruh kami makan. Sedangkan kami mengetahui pada ketika itu samada barang itu haram atau halal. baru hari inilah kami sedar. Oleh itu Wahai Tuhan, tahanlah ia dahulu, dan kami minta segala kesalahan yang ada pada kami serahkan padanya.

Maka pada ketika itu setelah anak dan isteri mengadu dan merayu kepada Allah, Allah menerima segala pengaduan kerana saksi-saksinya telah jelas. Dan kalaulah pada ketika itu kita masih cuba berbohong, maka setiap helai rambut kita, semuanya akan menjadi saksi. Setelah diadili setiap kesalahan yang diadukan oleh anak isteri itu, maka Allah membalas akan kesalahan itu dengan siksa yang amat pedih dan dahsyat walaupun kebajikannya banyak dan walaupun timbangan amalnya begitu berat sekali. Kesalahannya terhadap anak isteri kerana tidak menyampaikan seruan agama ketika di dunia hingga menyebabkan mereka jahil itu boleh menghapuskan semua amal kebajikannya. Akhirnya suami itu terjerumus sama ke dalam neraka.

Adapun salah satu daripada kebinasaan yang boleh menimpa kepada seorang suami sepertimana yang difirmankan di dalam Al Quran yang maksudnya:

"Wahai sekalian orang yang beriman, janganlah segala harta-harta dan anak-anak kamu cuba melalaikan kamu daripada mengingati Allah. Barang siapa yang berbuat demikian itu, merekalah orang-orang yang rugi di akhirat kelak."

Firman Allah lagi yang maksudnya:

"Barangsiapa yang berpaling dari mengingatKu (Allah), maka hidup yang sesat sempitlah jadi baginya."

Ingatlah satu peringatan Allah kepada seorang suami agar suami-suami sedar bahawa harta-harta serta anak-anak isteri boleh melalaikan mereka daripada mengingati Allah atau khusyuk di dalam beribadah kepada Allah.

Di antara perbuatan mengingati Allah yang terpenting sekali ialah sembahyang. Kalau di dalam sembahyang kita asyik teringat bagaimana hendak mengumpul harta untuk memberi kemewahan dan kesenangan kepada anak isteri atau bagaimana hendak memujuk hati isteri supaya dia sentiasa gembira, maka jangan mimpilah di dalam perkara-perkara lain kita boleh ingat kepada Allah seperti ketika kita bekerja mencari rezeki, ketika kita mendapat kesenangan dan sebagainya. Dan yang paling menyedihkan ialah dalam usaha dia mengumpulkan harta-harta itu, dia tidak akan menghiraukan lagi tentang larangan-larangan Allah dan tidak memikirkan bagaimana hendak mendapatkan harta yang halal. Orang-orang seperti inilah yang akan di masukkan ke dalam golongan orang-orang yang membinasakan diri di sebabkan oleh anak dan isteri.

Dalam pada hati seseorang itu sentiasa bimbang untuk mendapat berita untuk anak dan isteri yang kononnya akan menjadi bekalan bagi mereka apabila dia telah mati nanti, maka kata ulama, orang seperti ini biasanya akan menjadi orang yang bakhil, lokek dan kikir. Apabila seseorang itu sudah bakhil, lokek dan kikir, inilah celaka yang paling besar yang boleh membinasakan dirinya. Bukan sahaja bakhil yang dimilikinya itu merupakan bakhil yang berkaitan kepada perkara yang menjadi wajib bagi dirinya, seperti mengeluarkan zakat dan membantu fakir miskin serta anak yatim.

Kalau hartanya telah menjadi begitu banyak, rasa takut dan bimbang lahir di dalam hatinya kalau-kalau dicuri orang, maka dia akan menyimpannya di dalam bank. Hasil dari simpanan itu, hartanya akan bertambah atau beranak-ranak kerana riba yang dibayar oleh bank. Dengan demikian akan bertambah lagi satu kecelakaan bagi dirinya. Lebih-lebih lagi celaka bagi dirinya, kalau dia hanya mengeluarkan bunga dari simpanannya itu untuk makan minum dan belanja anak isterinya. Jelaslah suami itu sendiri memasukkan najis ke dalam perutnya dan perut anak isterinya.

Lagi satu kebinasaan yang akan menimpa kepada seseorang suami itu sebagaimana yang dikatakan oleh Imam Ghazali ialah akibat daripada suami-suami yang tidak melaksanakan hak kepada anak-anak dan isteri. Mereka-mereka ini adalah terdiri dari suami-suami yang tidak berani menegur atau menunjuk ajar anak isterinya sehingga sanggup membiarkan mereka melakukan perbuatan yang melanggar syariat.

Perkara yang melanggar syariat yang boleh dilakukan oleh anak isteri adalah banyak sekali daripada perkara yang haram hinggalah kepada perkara yang makruh dan dari kemungkaran yang kecil-kecil hinggalah kepada kemungkaran yang besar-besar. Seorang suami itu boleh menerima kecelakaan, kalau anak-anak dan isterinya melakukan kemungkaran atau melanggar syariat seperti mengumpat, mengeluarkan kata-kata lucah, mendedahkan aurat, mendengar lagu-lagu yang mengkhayalkan atau anak-anak perempuannya atau isterinya memandang kepada seseorang lelaki yang bukan muhrimnya.

Begitu juga, syariat melarang keras suami tunduk dan menjadi hamba kepada isterinya. Kecelakaanlah bagi suami-suami yang mengikut cakap isterinya dengan ertikata cakap-cakap isteri yang melanggar hukum-hukum syarak.

Misalnya, di dalam soal poligami. Allah swt mengizinkan suami untuk berkahwin lebih dari satu iaitu dua, tiga dan empat. Syariat tidak mensyaratkan suami untuk mendapat keizinan isteri kalau hendak berkahwin lagi satu samada yang kedua, ketiga atau keempat. Kalaulah ada syarat-syarat yang menghendaki suami meminta izin daripada isteri-isteri untuk berkahwin lagi satu, ini adalah satu kecelakaan kepada suami kerana suami terpaksa tunduk kepada isterinya dalam hendak melaksanakan perkara yang dibenarkan oleh syariat.

Ertinya, kalaulah ada suami yang hendak berkahwin lagi satu, tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana terpaksa meminta izin kepada isterinya, suami telah menjadi hamba kepada isterinya. Di sini bukan pada suami sahaja yang berlaku kecelakaan itu, malah pada isteri pun demikian juga kalau isteri-isteri yang menghalang suami berkahwin lagi satu adalah menentang hukum syarak.

Seorang suami yang tidak berani menegur atau menunjuk ajar anak isterinya atau menjadi Pak turut, suami itu telah tunduk kepada hawa nafsu isterinya. Suami seperti ini, sebenarnya tidak dapat menunaikan hak terhadap isteri dan anak-anaknya, maka suami itu dianggap sebagai seorang yang dayus. Orang yang dayus tidak akan masuk syurga. maka tersuratlah di depan pintu syurga sepertimana firman Allah swt yang bermaksud:

"Engkau hai syurga haramlah atas segala lelaki yang dayus."

Inilah ancaman kepada seorang suami yang tidak dapat menunaikan hak terhadap isteri dan anak-anaknya, suatu ancaman yang datang dari Allah swt dan Rasulullah saw. Di dunia ini kita diancam tetapi bila di akhirat kelak kita tidak akan diancam lagi tetapi kita akan ditempelak. Allah akan tempelak kita sebagaimana firmannya yang bermaksud:

"Adakah tidak kami datangkan ke atas kamu Rasul-Rasul? Menerangkan kepada kamu ayat-ayat Kami, pengajaran-pengajaran Kami tentang suruh dan larangan. Kenapa kamu tidak suluh? Kerana apa kamu tidak terima? Kerana apa kamu tidak ikut? Meraka akan jawab, "Ya Allah! Rasul-Rasul sudah datang, Rasul-Rasul sudah terangkan dan Rasul-Rasul telah tinggalkan semua itu kepada kami. Tetapi kami lupa dan kami yang buta. "Kemudian di jawab Allah," "Apa boleh buat kerana sekarang ketetapan azab sudah berada, ketepatan azab sudah berlaku, ketepatan azab sudah tetap di atas kamu. Kamu akan terjun ke neraka."

Jelas sepertimana apa yang dikatakan oleh Imam Ghazali bahawa orang yang tidak mampu mengajar anak isterinya, tidak mampu menerangkan hukum-hukum Allah dan tidak mampu menyampaikan yang hak kepada anak dan isterinya, maka dialah orang yang menempah jalannya ke jurang kebinasaan iaitu terjun ke dalam neraka.

Kemudian menurut Imam Ghazali lagi, bahawa sesungguhnya kebinasaan yang terdapat bagi seseorang yang berumahtangga itu adalah sangat banyak dan sangat merata, hingga tidak dapat hendak diperkatakan satu persatu. Seseorang itu tidak akan dapat sejahtera daripada kebinasaan ini melainkan orang itu benar-benar mempunyai ilmu pengetahuan agama dan mempunyai hikmah dan kebijaksanaan dalam memimpin dan mendidik anak isteri di dalam rumahtangga. Dan orang itu pula adalah yang mendapat pimpinan Allah setelah dia benar-benar suami yang sentiasa berdoa dan memohon sungguh-sungguh kepada Allah agar Allah membantu dia dalam mendidik dan menakluki anak isterinya, agar dia benar-benar dapat menunaikan kewajipan-kewajipan yang telah diamanahkan Allah swt kepada anak dan isteri. Dan akan anak dan isteri pula sanggup menerima dengan lapang dada.

Dalam hal ini tunjuk ajar kita adalah dengan tujuan agar anak dan isteri kita dapat memiliki iman orang-orang saleh kerana apabila mereka dapat memiliki iman ini, mereka juga kelak akan beramal sebagaimana orang saleh beramal. Dan sekiranya kita tidak berupaya menunjuk ajar mereka, serahkan kepada tok-tok guru.. Ajak mereka mengaji Fardhu ain sama-sama. Sebab ini adalah kewajipan kita yang bukan saja tinggal di dunia saja tetapi akan berkait hingga ke akhirat. Di sana kita sebagai suami akan ditanya dan akan diungkit lagi oleh Allah swt.

Monday, November 15, 2010

Apa Yang Seorang Lelaki Perlu Tahu

Lelaki bujang menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin menanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. Beratkan?
Hukum menjelaskan anak lelaki bertanggungjawab ke atas ibunya dan jika dia tidak menjalankan tanggungjawabnya, maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua. Berlainan bagi perempuan, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Jika seorang isteri berbuat baik kepada suaminya, pahala akan dapat kepadanya dan jika berbuat yang tidak baik, dosanya ditanggung oleh suaminya. Beratkan?

Suami diwajibkan memberi nafkah kepada isteri namun tidak bagi seorang isteri walaupun isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanyakan mengenai pendapatan isteri lebih-lebih lagi jika menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.

Banyak lagi amanah dan tanggungjawab yang Allah kurniakan kepada insan bernama lelaki, lebih-lebih lagi kepada mereka yang bergelar si suami. Mengikut kajian yang dilakukan juga, nyawa seorang lelaki lebih pendek daripada perempuan, mungkinkah kerana bebanan dan amanah yang dipikul ini begitu berat untuk dilaksanakan atau mungkin kerana memikirkan beratnya dosa yang terpaksa ditanggung.

Wanita, auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin daripada suami apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki.
Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tidak perlu taat kepada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tidak ada pada lelaki.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya, tiga kali lebih utama daripada bapanya. Bukankah ibu seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang daripada lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki yang menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil.

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap empat wanita - ibunya, isterinya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh empat lelaki - suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu syurga yang disukainya, cukup dengan empat syarat saja iaitu sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadan, taat kepada suami dan menjaga kehormatan.

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi seorang wanita yang taat pada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, akan turut menerima pahala seperti pahala orang yang berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Sayangnya Allah pada wanita!

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki tetapi ingatlah wahai lelaki, kamu sebenarnya istimewa di sisi Allah. Kerana itu Dia mengangkat lelaki menjadi pemimpin. Maka, dengan keistimewaan itu, jagalah dan hargailah wanita sebaik-baiknya, supaya kelak dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa di sisi-Nya.

Tabiat buruk lelaki

Lapan tabiat buruk lelaki

1)Tinggalkan saja pinggan, mangkuk, gelas, cawan begitu saja selepas makan kerana menganggap ada orang (wanita) yang akan mengemas dan membasuh perkakasan itu untuk mereka.

2)Tabiat buang sampah merata-rata sering dimiliki kebanyakan lelaki perokok. Puntung dan kotak rokok sering kali dilempar saja sesuka hati mereka walaupun banyak bekas habuk rokok dan tong sampah yang disediakan di sana-sini.

3)Tidak membersihkan sisa cukuran misai dan janggut di atas sinki selepas selesai bercukur.

4)Merokok atau membaca di dalam tandas.

5)Gemar gunakan lebih daripada satu cawan atau gelas minuman dalam sehari, sedangkan malas untuk mencucinya.

6)Tidak peduli untuk memastikan pakaian mereka berada dalam keadaan teratur di tempat penyimpanannya. Ramai yang memunggah-munggah pakaian ketika mencari pakaian yang hendak dipakai hingga bersepah di sana-sini. Ada juga yang suka meletakkan pakaian yang sudah dipakai merata-rata.

7)Buang angin, sama ada sendawa ataupun kentut tanpa segan silu dan tanpa menghiraukan keselesaan orang lain.

8)Tidak menumpukan perhatian apabila seseorang bercakap dengan mereka. Selalu tidak faham atau terawang-awang hingga memaksa seseorang untuk mengulang kata-kata berkali-kali.

Wednesday, October 13, 2010

“Seorang Da’ie adalah seorang pembersih dan kebersihan bermula daripada rumah”

Ada satu pekara yang menarik minatku dan terkesan dihatiku semasa mendengar salah satu pengisian dalam slot MISI 2009 di Shah Alam oleh Ustaz Alias. Beberapa pesanan yg masih di ingati adalah mengenai aspek kebersihan diri sepanjang berada di medan dakwah ini,beliau berjumpa dengan bermacam-macam ragam ikhwah akhwat.Beliau berkongsi pengalamannya,:
“kalau nak lihat seorang ikhwah itu seorang pembersih,lihatlah tandas dirumahnya.Jika bersih,maka ikhwah itu adalah seorng pembersih dan sebaliknya” (so boleh fikir2kan ek,bukan ikhwah sahaja tetapi meliputi akhwat juga).
Beberapa perkongsian yang menarik juga adalah kebersihan diri.Beliau menceritakan bahawa ada seorang ikhwah yg sangat mantap penyampaian dakwahnya tetapi akibat tidak mengambil berat tentang bau badan yg dihasilkan,jambang yg tidak terurus,pakaian yg tidak bergosok dengan sterika,boleh menyebabkan dakwahnya menjadi fitnah.
Juga beliau menceritakan bahawa menjaga kebersihan di rumah itu memerlukan kerjasama daripada ahlul bayt dirumahnya.Katakan jika sepasang suami isteri yg mantap dan sibuk dengan aktiviti dakwahnya.Pada waktu pagi,si isteri akan membuat sarapan utk ahli keluarganya.Selepas itu membasuh baju,mengemas rumah dan bersiap-siap utk pergi ke tempat kerja.Balik dari kerja,mengangkat baju yg dibasuh pagi tadi,kemudian memasak dan bersiap-siap nak buat usrah utk adik2 di IPT.Balik daripada usrah,ada timbul kecil hati,kecewa dan pelbagai perasaan lagi,melihat pinggan mangkuk yg sudah dimakan tidak dibasuh lagi,baju masih belum dilipat lagi dan keadaan rumah yg bersepah.Tiada kerjasama daripada si suami .Apakah itu yg di ajar oleh naqib si suami semasa dalam usrah ?Mengapa tidak menjadikan Rasullah sebagai model pemimpin keluarga yg sejati?Rasullah juga pemimpin negara,pemimpin masyarakatnya tetapi apabila berada di rumah, beliau menjahit sendiri baju dan kasutnya,mengangkut air dari perigi dan menolong isterinya Aisyah R.A dalam menjaga kekemasan rumah.
Pada pandanganku,kebersihan itu perlulah dipupuk sejak kecil lagi iaitu dengan didikan daripada ibu bapa di rumah.Manakan mungkin anak-anak dapat menjaga kebersihan di bilik mereka di IPT jika dirumah mereka pun tikus,lipas boleh hidup bersama serta berganding bahu dalam mengotorkan rumah. Sikap dan tanggungjawab kita mengenai kebersihan pasti akan ditanya kelak oleh Allah dihadapannya di padang Mahsyar .Ini berdasarkan firmannya :
“Setiap org bertanggungjawab atas apa yg telah dilakukannya” (74:38)
Oleh hal yg demikian,seorang da’ie perlu merasakan kebertanggungjawaban menjaga kebersihan itu adalah amanah drpd ALLAH dan kebersihan itu adlh sebahagian daripada iman,maka marilah kita bersama-sama menjaga kebersihan.Semoga kita mendapat taufik dan inayah daripada-Nya.Ameen

“BAGAIMANA AJARAN ISLAM TENTANG CINTA KEPADA KEBERSIHAN ? ”

Dalam menjalani kehidupan sebagai seorang muslim yang sejati,satu perkara yang tidak boleh terlepas pandang dalam dirinya adalah dalam aspek menjaga kebersihan.Islam telah menekankan betapa pentingnya kebersihan dalam setiap diri muslim kerana ia merupakan salah satu tanda-tanda org yg beriman. Berdasarkan hadis :
”Kebersihan sebagian dari iman.” (HR. Ahmad)
Bagaimana mungkin seorang da’ie yg beragama Islam dan mengaku beriman kepada Allah dan rasul-Nya,boleh mengabaikan aspek ini? Kemudian dimana dan bagaimana cara kita menjaga kebersihan itu ?
Islam mengajarkan kebersihan.
Apakah kebersihan itu? Secara singkat kebersihan dapat diartikan sebagai sesuatu keadaan yang terbebas dari segala noda dan kotoran, baik yang tampak oleh mata maupun tidak. Oleh karena itu dalam Islam, menjaga kebersihan harus meliputi dua aspek, kebersihan lahir dan kebersihan bathin. Kebersihan lahir meliputi badan, pakaian, tempat tinggal dan lingkungan hidup. Sedangkan kebersihan bathin meliputi usaha untuk menghindarkan bathin kita dari sifat-sifat tercela yang bisa mengotorinya, antara lain : dengki, sombong, angkuh dan sebagainya.
Agama Islam sangat memperhatikan masalah kebersihan. Beberapa buktinya dapat di kemukakan sebagai berikut :
a. Islam memberikan syarat agar ibadah yang dilakukan seseorang seperti solat dianggap sah, maka harus dilakukan dalam keadaan suci, baik badan, pakaian dan tempat solat.
b. Masalah kebersihan di hubungkan dengan keimanan, suatu masalah yang paling pokok bagi kehidupan seseorang muslim. Kebersihan dalam Islam merupakan bagian tidak terpisahkan dari iman.
Sesuai Sabda Nabi SAW : ”Kebersihan sebagian dari iman.” (HR. Ahmad)
c. Dalam ajaran Islam banyak dibahas masalah kebersihan dan kesucian, misalnya wudhu, mandi, tayamum dan cara-cara menghilangkan hadas kecil dan besar serta najis.
Berdasarkan bukti-bukti diatas jelaslah bahwa masalah kebersihan mendapatkan perhatian yang besar dalam ajaran Islam. Hal ini berarti, menjaga kebersihan merupakan salah satu bentuk pengamalan ajaran tersebut. Oleh karena itu, wajar apabila orang-orang yang selalu menjaga kebersihan dan kesucian lahir dan bathin, sangat dicintai Allah. Perhatikan Firman Nya :
”.... Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang bertobat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS. Al-Baqarah : 222)
Kemudian perhatikan pula dua buah hadist dari junjungan kita, junjungan umat, Nabi termulia, Rasul paling agung.Bersabda Rasulullah SAW :
”Islam itu bersih, maka jagalah kebersihan dirimu, sesungguhnya yang akan masuk syorga hanyalah orang-orang yang bersih.” (HR. Baihaqi)
Dan Sabdanya :
”Sesungguhnya Allah SWT itu baik, menyukai hal-hal yang baik. Dia Maha Bersih, menyukai kebersihan. Dia Maha Mulia, menyukai kemuliaan dan Dia Maha Pemurah, menyukai kedermawanan. Karena itu, bersihkanlah tempat-tempatmu.” (HR. Turmudzi).
Secara singkat isi kandungan dua buah hadist tersebut diatas sebagai berikut :
1. Kebersihan merupakan esensi ajaran Islam
2. Kebersihan dan kesucian merupakan hal yang sangat dicintai Allah
3. Kebersihan dan kesucian merupakan salah satu syarat masuk syorga
4. Kebersihan dan kesucian adalah kewajiban yang harus ditunaikan oleh orang-orang yang beriman.

Wednesday, July 7, 2010

Ibrah saman motor

Assamualaikum.

Dah hampir 2 bulan ,aku xtulis sebarang perkongsian dlm blogku ini.xde idea.huhu.
Nak dijadikan citer,mggu lepas,aq ada dapat surat.ingatkan surat dapat duit,tp rupa2nya surat kena buang duit.tengok2 kepala surat CAWANGAN TRAFIK IPK KUALA LUAMPUR n then baca tajuk surat
PERINGATAN BAYARAN SAMAN TRAFIK.terus aq tension n pelik.aq ada wat salah ke masa bwk kenderaan kat kl?dlm bakul motor aq,xda surat saman pun.pastu aq pun check kat myeg.dia punya susah nak check byr saman,nak kena register n wat password pulak.leceh betul r.
Check punya check,akhirnya terjumpalah pe kesalahan aq,rupa2nya aq salah parking tempat motor masa gi lowyatt kat jln imbi.byrn saman rm 30.fuh,nasib baik rm 30 bkn rm100 (dlm hati,rm30 byk jgk tu,mcm2 bley guna terutama nak isi minyak motor utk 4 mggu).Kena pulak aq tgh hampir pokai sekarang ni.huhu.
Rabu semalam,dgn masa yg ada lebih kurang dua jam setengah,aq setelkan byr bil maintenance umah+ bil air dulu,pastu betulkn brek tangan motor yg putus, n then gi kedai kasut,akhir sekali aq gi IPD PJ kat pj state,punyalah susah nak cari jln masuk ke IPD PJ ni.nasib baik aq xpert 'jln tikus' kat area pj state ni.hehe.pas parking motor,aq terus gi balai polis n cari tempat bayar saman.dah jumpa,aq pun masuklah dlm tempat bayaran saman.Cabaran pertama menanti aq,org ramai lebih kurang 30 org.Cabaran kedua,de 2 kaunter semakan saman n 1 kaunter bayaran saman (kawe rasa mcm pelik pulak,org ramai tp kaunter sikit,ditambah pulak kawe xpernah byr saman sblm ni,jd pening ckit r dgn prosedur byr saman ni).Cabaran ke -tiga,tggu masa nak byr saman,hampir 30minit gak tggu.aq perhatikan byk org yg datang nak byr saman berjumlah rm100 keatas.n aq tgk diaorg ni suka buat kesalahan yg sama berulang kali.mcm dah jd hobi n takwim bulanan utk dia org byr saman.haha.

Analogi...
Masa aq dok beratur nak byr saman tu,tiba2 aq terfikir,knp hal2 sebegini terjadi kat aq? rupa2nya tanpa aq sedari,ALLAH tealah mengajar satu hakikat bahawa setiap yg berlaku,xkira hal2 yg baik atau yg buruk dlm setiap diri manusia tu ada hikmahnya.Terpulang pada diri kita sama ada nak belajar atau x.Tp bagiku saman motor oleh polis trafik ni x ubah seperti dalam ayat 11 surah Ar-Ra'd :

Baginya (manusia) ada malaikat-malaikat yg selalu menjaganya bergiliran,
dari depan dan belakangnya.Mereka menjaganya atas perintah Allah.Sesungguhnya
Sesungguhnya Allah tidak akn mengubah keadaan sesuatu kaum sebelum mereka
mengubah keadaan mereka sendiri.Dan apabila Allah menghendaki keburukan sesuatu
kaum,maka tak ada yg dapat menolaknya dan tidak ada pelindung bagi mereka selain
Dia.

Nah,kat dunia ni pun ada org yg catat kesalahan kita,ini lagikan di akhirat kelak.Allah pasti tanya balik.So pe kita nak jwb?anggota2 bdn kita jd saksi kalo kita berdusta.

Mengenai banyaknya karenah birokrasi (xtau betul @ x penggunaan ayat ni) nak byr saman,dapat dianalogikan bahawa apabila berada di alam akhirat kelak,iaitu di padang mahsyar, semua manusia akan diasingkan,org yg beriman,terus dimasukkan ke syurga,yg kafir,terus dimasukkan ke dalam neraka.jika banyak dosa kita,maka,semakin panjanglah masa utk Allah tanya secara detail.Dan ketahuilah bahawa 1 hari kat akhirat bersamaan 1000 hari kat dunia.ditambah lagi bukan kita sorang je yg akan disoal,setiap umat dari umat Nabi Adam sehingga umat Nabi Muhammad S.A.W,akn ditanya.so kita xtau berapa lama kita nak tggu giliran.mgkn 1 juta tahun atau lebih lagi?so fikir-fikirkanlah...(terutama utk diriku sendiri).

Selepas ini aq akn cuba pelajari kesilapan yg berlaku pd diriku n mengambil pengajarannya.Aq xmau jadi seperti kaum2 nabi Nuh,nabi Hud dgn kaum 'Ad,nabi Saleh dgn kaum Thamud,nabi Lut dgn kaumnya,nabi Syuaib dgn kaum Madyan,nabi Musa dgn bani Israel.Mereka ini ditimpa azab kerana xnak ikut ajakan beriman kepada Allah.dan dlm konteks perkongsian kali ini adalah mereka ini xnak ambil pengajaran akibat ingkar perintah ALLAH.sedangkan mereka ini berjalan atau menetap diatas bekas tempat2 kaum diazab Allah.maka tidakkah kamu wahai manusia hendak berfikir?

p/s :Ya ALLAH aq memohon kepadaMu agar Engkau tetapkan hatiku dan sentiasa bersikap Ihsan dlm apa jua tindakkan daku.ameen